Worlds 2016 in Travemünde

13725053_1241757242524637_4941273887847742169_o

Door Floris Stapel

Het hoogtepunt van het zeilseizoen zit er weer op, het WK in Travemünde is achter de rug. Hoewel velen met mij wellicht met wat gemengde gevoelens achterblijven is het mij toch ook maar weer eens duidelijk geworden dat er bij de RS500 een enorme vaste voet is als het gaat om plezier op en rondom het water. Ook als de omstandigheden niet optimaal zijn, is het toch duidelijk dat we er zelf gewoon iets van kunnen maken waarbij iedereen een supergave week heeft.

Wat zat er dan tegen? Om maar meteen olifant in de kamer aan te wijzen: de wind. De goden hielpen niet mee deze week. De eerste dag ging het enkel van uitstel naar afstel, op en op dag twee was het lang op het water wachten tot we eindelijk een briesje kregen en we op de mediabaan onze eerste wedstrijden konden varen in een redelijke wind.

Het meest zullen de vice-kampioenen van Bruinisse (2015) van het weer hebben gebaald. Broberg en Bröök, helaas voor het laatste jaar te vinden in de 500, hadden wellicht gehoopt bij afwezigheid van de wereldkampioenen Barton en Chipperfield de oprecht schitterende trofee wel naar huis te kunnen nemen. Maar wat ook bleek in Bruinisse, kwam hier nog sterker naar voren; ze zijn niet gemaakt voor licht weer en wisten uiteindelijk geen plek in de top te bemachtigen.

Gelukkig voor iedereen eindigde deze windloze dag met een prima borrel waar we bij enig gebrek aan centrale organisatie (wie heeft dat nodig met alle toffe mensen die we in de klasse hebben) gewoon allemaal onze eigen lokale drankjes mee hadden genomen.

Waren de Zweden dan helemaal niet in zicht? Jawel, vader en zoon Johansson bleken goed in staat om in dit weer te varen, zij wisten ook met het vriendelijke briesje van dag 3 (waarin we best wat meer  dan 3 races hadden willen varen) de leidende positie in het klassement te behouden. Op de voet gevolgd door “onze” Pim & Lisa en een stel Italianen.

Over dag vier kunnen we kort zijn, de gehele top van het klassement voer een schrapresultaat tijdens de ene extreem lichtweer race van de dag die we het beste nog kunnen vergelijken met een draai van een roulette wiel.

De 5e en laatste dag bracht veranderingen op een aantal punten. Eindelijk stond er een lekker windje. Nog steeds niet de 15+ knopen waar wellicht velen van ons op hoopten, maar genoeg om eindelijk de trapeze uitgebreid te kunnen gebruiken. Ook nieuw was het feit dat de (uitstekende!) wedstrijdorganisatie het had ‘opgegeven’ met ons. Tijdens alle voorgaande dagen begonnen ze in al hun optimisme steeds de dag met een P-vlag, hopend dat we goed om ons heen zouden kijken en netjes achter de lijn zouden blijven. Zonder uitzondering werden ze teleurgesteld en volgde een general recall. Op vrijdag waren ze echter niet van plan ons een kans te geven om een pleefiguur te slaan op de mediabaan. De zwarte vlag wapperde vanaf het de eerste start.

De 4 races van de laatste dag waren de sleutel tot de WK titel. Pim & Lisa bleken de druk (ook van de onboard camera!) goed aan te kunnen en waren als beste in staat om de lastige wind op de krappe mediabaan te lezen. Nog voor de allerlaatste race was het gat al geslagen en was het zeker dat de titel eindelijk eens naar Nederland zou gaan! Martin en Axel Johansson zouden als 2e eindigen en de Italianen Maccari en Costini vulden het podium aan.

Deze schitterende week, ondanks enige nadelen (waar was DJ Henk?!), heeft mij waar eens laten zien wat voor een prachtige klasse de hoe dan ook RS500 is. De wereldkampioen vind het geen probleem om je te helpen met je trim setup en iedereen drinkt gezellig een biertje op de kant. Op het water is de competitie fel en close voor alle gelederen van het klassement, maar altijd fair. Iedereen ziet in dat het in elkaar grootste belang is dat we allemaal een leuke week hebben!

Volgend jaar zien we elkaar weer in Engeland of Italië! Tot die tijd gaan we Scharendijke en Workum wedstrijdscherpte opdoen om een gooi te doen naar de titel die in Medemblik zal worden uitgegeven. De resultaten van dit WK laten zien dat het daar wel eens heel spannend kan gaan worden.

PS: het zou dit jaar ontzettend leuk zijn als het ons lukt om ook buitenlandse boten naar het ONK te krijgen. Het potentieel ervoor ligt er zeker gezien de grote vloot die wij zelf vorig jaar al op het water kregen en het feit dat het 3 dagen races is. Belangrijk daarvoor is wel dat we ons zelf allemaal snel inschrijven en het goede voorbeeld geven! Aarzel dus niet en schrijf je snel in op http://www.deltalloydonk.org/wedstrijdinformatie/inschrijven/.

Advertenties